Ubierać to stwarzać

4 września 2011

Wiecie, co to kamień filozoficzny? Podobno coś niemożliwego – tak twierdzi Ekscelencja. A kto może go znaleźć? Krawiec twierdzi, że tylko on. Szuka wielkiego sekretu krawiectwa, czyli, inaczej mówiąc, cywilizacji.

Tak. Moda rządzi nami. Ale co to jest moda? Każdy chce nosić na sobie coś takiego, co noszą wszyscy, ale jednocześnie, czego nie ma nikt inny. Paradoks? Tylko pozornie. Moda wyraża tęsknotę cywilizacji. Połączyć doskonałą wspólność z doskonałym wyodrębnieniem. Pierwszy, kto tego dokona, będzie wielkim krawcem.

Krawiec chce być wielkim krawcem i okazuje się, że wie również, jak to osiągnąć. Czy coś go ogranicza w dotarciu do celu? Owszem. Płeć.

O, gdybym nie musiał budować idei na trykach i kogutach. Sprawiedliwości wyrażać przez sędziego samca, Boga przez prałata, a historii przez capiość generała. Te spodnie mnie duszą!

Ekscelencja jest przerażony wizją utraty „płci”, która jest dla niego świętością, a dla Krawca to tylko trochę anatomii

Ubierać to stwarzać.

Stwarzać kogoś to lepiej niż być kimś.

Czy Krawcowi uda się rozwiązać odwieczny dylemat różnicy i jedności, czy uszyje coś, co mają wszyscy, a czego nikt inny nie ma?

I jak to osiągnie?

Uszyć ubranie z czyjejś tożsamości to tryumf krawiectwa.

Uszyję z Ciebie kaftan. 

* * *

Fragmenty kursywą to cytaty z dramatu Mrożka „Krawiec”. Utwór powstał w 1965 roku. Zdaniem niektórych najlepsza sztuka tego autora. Właściwie przypadkiem ujrzała światło dzienne. Przeczytać warto.

P.S. Sztukę można było też zobaczyć w Teatrze Polskim w Poznaniu, kostiumy zaprojektował Maciej Zień. Nie wiem, czy będzie też grana w tym sezonie. Widziałam i nie powaliło mnie na kolana, ale może dlatego, że nie przeczytałam sztuki przed zobaczeniem jej na scenie? Postać tytułowa w sztuce stylizowana jest na Karla Lagerfelda – moim zdaniem to zbyt dosadny akcent. Krawiec jest wystarczająco mocną postacią żeby obronić się na scenie bez tego skojarzenia, a dorobienie mu lagerfeldowskiej „gęby” odwraca uwagę od treści dramatu. Mrożek opisywał Krawca jako ubranego w koszulę, kamizelkę i zwyczajne, współczesne spodnie, przepasanego płóciennym fartuszkiem z kieszenią, z której wystają wielkie krawieckie nożyce. Jak to się ma do postaci ze zdjęcia?

Źródło:http://www.teatr-polski.pl/plays,details,10,0,1,krawiec

Wyczytane: Mrożek, S. (2000) Wybór dramatów, t.2, Noir Sur Blanc, Warszawa