Słowo od projektantek

6 lipca 2012

Opisywałam kilka kolekcji z pracowni ubioru UAP i dwie projektantki – Zofia Jakubiec i Anna Nowakowska – zgodziły się na opublikowanie przesłanych mailem opisów kolekcji. Ich opisy dotyczą kolekcji, o których pisałam w tym wpisie.

Kolekcja Zofii Jakubiec prezentowała się następująco:

Tytuł kolekcji to: „Oguhepa – Spirit of Himba & Mursi”, natomiast związana z nią praca teoretyczna była zatytułowana „Trwałe deformacje ciała jako nośnik treści kulturowych i artystycznych”.

Autorka swoją kolekcję opisała następująco: Kolekcja inspirowana jest deformacjami ciała dokonywanymi przez afrykańskie plemiona Mursi oraz Himba, a także formą ich ubiorów i ozdób. Ubiór plemion jest skąpy z powodu gorącego klimatu Afryki, oraz odmiennego od europejskiego podejścia do ciała i intymności. Zarówno Himba, jak i Mursi koncentrują się na okryciu i ozdobieniu głowy, ramion oraz bioder, dlatego najważniejszym elementem każdego z moich projektów jest czapka. Lekkie sukienki, tuniki oraz legginsy w różnych odcieniach różu i kolorach cielistych z założenia stanowią tło dla skórzanych, czarnych nakryć głowy.
Konstrukcja czapek wykonana jest na bazie „pilotki” , niezwykle popularnej w Europie. Starałam się, by forma była atrakcyjna, a także by każde z nakryć głowy można było nosić na kilka sposobów. Przykładem jest możliwość regulacji długości „uszu” w jednym z projektów, zawinięcie ich jak szalik w innym, czy też dopięcie do sukienki za pomocą specjalnych nap. Czarna skóra wykończona jest bowiem metalowymi krążkami oraz srebrnymi napami. Kolekcja zachęca do kreatywności w codziennym ubiorze. Dopełnieniem projektu są torebki na pasku w talii, również z czarnej skóry. Afrykańskie plemiona często dowiązują bagaże do ramion lub noszą ciężary na głowie po to, by mieć wolne ręce. Przełożeniem tego stylu na ubiór europejski w mojej kolekcji są równie praktyczne torebki na biodrach. Kolekcja adresowana jest do współczesnej i aktywnej kobiety.

Drugą projektantką, która skontaktowała się ze mną, jest Anna Nowakowska. Jej praca była zatytułowana „Cięcie, pęknięcie, przełożenie jako sposób konstruowania ubioru”:

Jeśli natomiast chodzi o opis kolekcji i jej inspiracje, projektantka przesłała następującą informację: Jeżeli chodzi i biel i czerń w moich projektach i o niekoniecznie wysoce nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, a o proste formy to moim założeniem było stworzenie jak najbardziej użytkowych i klasycznych form, które są inspirowane twórczością Coco Chanel, oraz stylistyką lat 60tych.

Co do butów towarzyszących kolekcji, Autorka napisała, że są one prototypami wykonanymi samodzielnie na potrzeby sesji zdjeciowej i pokazu. Buty zostały zakupione ze środków własnych (uczelnia nie finansuje tego typu wydatków) i oklejone tkaniną.

Sesję zdjęciową do tej kolekcji możecie zobaczyć na profilu Ani tu, pozostałe jej projekty tu.

W kontekście obejrzanej kolekcji podczas wystawy dyplomów mnie osobiście dużo bardziej (albo po prostu: bardzo) podoba się pomysł na sukienkę pod hasłem „shibori” – jest ciekawa faktura, jest kolor, jest „coś”, co zapamiętuję.

Zatem w tej odświeżonej perspektywie można raz jeszcze, z nieco odmiennego od mojego punktu widzenia, spojrzeć na zaprezentowane kolekcje.

Jeśli jakakolwiek z pozostałych opisanych przeze mnie osób chciałaby zaprezentować uzupełniające omówienie swojej kolekcji to zapraszam :)