Oceńcie proszę: fakultety o modzie

29 czerwca 2016

Zastanawiałam się ostatnio jak mogłyby wyglądać zajęcia dotyczące mody, które zaproponowałabym studentkom i studentom zainteresowanym tym tematem. Myślałam głównie o osobach studiujących na kierunkach humanistycznych i społecznych, ale zasadniczo każda zainteresowana modą osoba mogłaby w nich wziąć udział. Takie wykłady mogłyby też odbywać na zasadzie wykładów otwartych, jeśli jakaś instytucja byłaby tym zainteresowana.

Proponowane przeze mnie fakultety są napisane z myślą o osobach, które chciałyby uporządkować swoją wiedzę z historii mody, a następnie zagłębić się nieco w rejony bardziej teoretyczne. Czyli w pierwszym semestrze fakultet z historii mody, w drugim – z teorii.

Wiem, że semestr na historię mody dwudziestego wieku to kropla w morzu wiedzy, ale uważam, że na początek wystarczy. Poza tym studiowanie nie oznacza, że wykładowca podaje całą wiedzę na tacy, ale jedynie wskazuje tematy, które potem należy we własnym zakresie zgłębić. Czyli czytać, czytać i jeszcze raz czytać. Fakultet z historii mody ma formę wykładu, natomiast zajęcia zatytułowane Fashion: Between Theory and Practice to seminaria, podczas których omawiamy wybrane zagadnienia na podstawie tekstów, które studiujący dostają ode mnie. Wykłady oczywiście nie wykluczają dyskusji, a podczas zajęć oglądamy też fragmenty wybranych filmów.

logo-fb (1)

Jak widzicie poniżej, plan zajęć stworzyłam w języku angielskim, bo korzystam przede wszystkim z literatury anglojęzycznej i pisząc ten plan myślałam o takich zajęciach uniwersyteckich, w których mogą też uczestniczyć osoby, które przyjechały do Polski na wymianę studencką. Oczywiście zajęcia równie dobrze mogą być prowadzone w języku polskim, choć w przypadku drugiego fakultetu program musiałby być mocno zmieniony pod kątem tekstów dostępnych w języku polskim (co jest do zrobienia) lub prowadzony w języku polskim, ale na bazie tekstów anglojęzycznych.

Pokazuję Wam te plany zajęć, bo liczę, że są wśród Was osoby zainteresowane uczestnictwem w takich spotkaniach i mające dobre pomysły, jak można zmienić moją propozycję lub co można do nich dodać. Może warto wprowadzić jakiś temat, którego ja nie uwzględniłam? Może przychodzi Wam do głowy jakiś zupełnie inny pomysł, jak można moją wiedzę przerobić na wersję dostępną szerszemu gronu odbiorców?

Myślę też sobie, że może wśród podanej przeze mnie literatury znajdzie się pozycja, o której nie słyszeliście, a będzie dla Was interesująca. Bo wszystkie pozycje uwzględnione w bibliografiach do zajęć są ciekawe i warto po nie sięgnąć.

Zacznijmy zatem od wykładów. Plan wygląda tak:

From Charles Frederick Worth to the First Monday in May

Week 1: Introduction: overview of the the topics and required reading.
Discussion: what is fashion?

Week 2: Beginnings of haute couture. Worth – the first couturier.

Week 3: Revolutionaries: Poiret, Chanel, Vionnet,  Schiaparelli.
Fashion in times of crisis (1929-1946)

Week 4: The New Look: Dior.
Dior’s successor: Yves Saint Laurent.

Week 5: The master of us all: Balenciaga.

Week 6: The youthquake in the 1960s.

Week 7: Between hippies and Dynasty.

Week 8: Punk: anti-fashion.

Week 9: The Japanese Revolution in Paris: Mori, Kenzo, Kawakubo, Yamamoto.

Week 10: The Belgians: Antwerp Six and Martin Margiela.

Week 11: New generation: Chalayan, McCartney, McQueen.

Week 12: New technologies in fashion

Week 13: Fashion behind the Iron Curtain. Case study: Poland (1944-1989)

Week 14: Fashion and art – discussion.

Week 15: Summary of the course, evaluation.

* * *

Proponowana literatura:

Arzalluz, Miren; Van Godtsenhoven, Karen; Debo, Kaat (ed.) (2016) Fashion Game Changers. Reinventing the 20th-century silhouette.
Bartlett, Djurdja (2010) FashionEast: The spectre that haunted socialism.
Breward, Christopher (2003) Fashion.
Chalayan, Hussein (2011) Hussein Chalayan.
Cole, Daniel James; Deihl, Nancy (2015) The history of modern fashion.
Cumming, Valerie (2004) Understanding fashion history.
English, Bonnie (2007) A cultural history of fashion in the 20th century.
Fukai, Akiko; Vinken, Barbara (2010) Future Beauty: 30 years of Japanese Fashion.
Kaiser, Suzanne B. (2012) Fashion and cultural studies.
Kawamura, Yuniya (2004) The Japanese revolution in Paris.
Loschek, Ingrid (2009) When clothes become fashion. Design and innovation systems.
Marsh, June (2012) History of fashion. New Look to now.
Margiela, Martin (2009) Maison Martin Margiela.
Miller Lesley, Ellis (2007) Balenciaga.
Steele, Valerie (2000) Fifty years of fashion. New Look to now.
Steele, Valerie (2010) The Berg companion to fashion.
Wilson, Elisabeth (2010) Adorned in dreams. Fashion and modernity

* * *

Drugi fakultet to Fashion: Between Theory and Practice

Week 1. Introduction to the course

  • presenting the curriculum, explaining the course requirements
  • what is fashion? – discussion

Week 2. Fashion and identity: why do we wear clothes?

Week 3. Fashion and the body

Week 4. Fashion and identity: sex and gender

Week 5. Basic definitions: fashion, anti-fashion, style, trend

Week 6.  Trickle-down theory

Week 7. Against the trickle-down theory:  collective selection theory

Week 8. Clothing as sign: the semiotic approach

Week 9. Fashion and language – the language of fashion?

Week 10. Fashion as a system

Week 11. Fashion and art (part I)

Week 12. Fashion and art (part I)

Week 13. Corporate social responsibility in the fashion industry (part I)

Week 14. Corporate social responsibility in the fashion industry (part II)

Week 15. Summary & course evaluation

* * *

Literatura:

- tu jedna mała uwaga: do każdych zajęć mam wybrane odpowiednie rozdziały lub artykuły, których dokładny spis jest podany na pierwszych zajęciach

Barnard, Malcolm (ed.) (2012) Fashion, Volume II.
Barnard, Malcolm (2002) Fashion as Communication.
Barnard, Malcolm (ed.) (2007) Fashion Theory. A Reader.
Barthes, Roland; The Fashion System.
Baudelaire, Charles (1863) The Painter of Modern Life.
Blumer, Herbert (1969) Fashion: From Class Differentiation to Collective Selection.
Breward, Christopher (2003) Fashion.
Davis, Fred (1994) Fashion, Culture, and Identity.
English, Bonnie (2007) A Cultural History of Fashion in the Twentieth Century.
Kaiser, Susan B. (2012) Fashion and Cultural Studies.
Kawamura, Yuniya (2011) Doing Research in Fashion and Dress.
Kawamura, Yuniya (2006) Fashion-ology. An Introduction to Fashion Studies.
Loschek, Ingrid (2009) When Clothes Become Fashion. Design and Innovation System.
Simmel, Georg (1904) Fashion.
Stern, Radu (2004)  Against Fashion.
Svendsen, Lars (2007) Fashion. A Philosophy.
Veblen, Thorstein; The Theory of the Leisure Class.
Welters, Linda; Lillethun, Abby (eds.) (2011) The fashion reader. Second edition.
Westwood, Vivienne; Kelly, Ian (2015) Vivienne Westwood.
Wilson, Elisabeth (2010) Adorned in Dreams. Fashion and Modernity.

* * *

I co Wy na to?

Jakie macie sugestie, uwagi krytyczne (lub pochwalne ;))?

Mnie czasem po głowie krąży szalony pomysł zrobienia takich kursów (lub pojedynczych wykładów) w formie e-learningu. Technicznie nie mam o tym pojęcia, ale wiem, że to jest do zrobienia. Może byłyby osoby zainteresowane taką formą uczenia się? Nie wszyscy mieszkamy w dużych miastach, nie zawsze wszędzie mogłabym dojechać (koszty….), a e-learning wydaje mi się dobrym rozwiązaniem.

Na razie jednak skupmy się na tym, czy takie zajęcia uważacie za ciekawą formę, czy może przydałyby się np. warsztaty (a jeśli tak, to z jakiego tematu). Zapraszam do burzy mózgów!

  • Paulina Kulik

    Super! Ja jestem za- nie ma takiego kierunku w Polsce dla osób, które niekoniecznie chcą być projektantami a potrzebują dogłębnej wiedzy o modzie. Wezmę udział w każdej formie:)

    • http://www.modologiablog.pl/ modologia

      Dziękuję!!! Preferowana lokalizacja to…?

      • Paulina Kulik

        dla mnie północ, maksymalnie Warszawa, Poznań.

        • http://www.modologiablog.pl/ modologia

          Dzięki :)

  • Paulina

    Jestem jak najbardziej za! Jednak jestem absolwentką projektowania mody i już nie studiuję tylko pracuję, więc otwarte popołudniowe zajęcia bardzo by mnie uszczęśliwiły. Może połączyć siły z wykładami TEDxWarsaw? Lub z innymi warszawskimi instytucjami.

    • http://www.modologiablog.pl/ modologia

      Zobaczę TEDex, bo o tym nie myślałam, wydaje mi się, że to oni dobierają sobie gości, a niekoniecznie robią call for speakers, ale warto spróbować. Patrząc po statystykach bloga, Warszawa jest jednym z najlepszych miejsc na otwarte spotkania, także w ten kierunek też będę celować. Dzięki za podpowiedź.

  • http://mamaw.uk Kat Nems

    Moda to nie moje klimaty, ale jestem pewna, że znajdziesz grono odiorców i pewnie nie będą to tylo kobiety:))
    powodzenia w dążeniu do sukcesu!

    • http://www.modologiablog.pl/ modologia

      Dziękuję za dobre życzenia :)

  • marta

    Odnośnie lat 70 i 80 jest taka słynna książka :
    The Beautiful Fall: Fashion, Genius, and Glorious Excess in 1970s Paris
    Autor: Alicia Drake,
    Nie czytałam jej, ale podobno Karl obraził się na autorkę :D
    Na tej stronie – https://m2m.tv/series za darmo można obejrzeć różne film o modzie, seria Fashion Pack porusza kwestie lat 70 i 80 i zmian jakie zaszły.
    Do tematu New generation: Chalayan, McCartney, McQueen dodałam bym Phoebe Philo.
    Umberto Eco w Semiologia życia codziennego, poświęcił kilka storn odnoście kobiet i mody. Ogólnie cała książka jest ciekawa.
    E-learning jak i wykłady byłby ciekawą formą. Mam nadziej, że uda się zrealizować.

    • http://www.modologiablog.pl/ modologia

      Mam tę książkę, ale jeszcze jej nie czytałam, dzięki za przypomnienie, żeby po nią sięgnąć (szczególnie jeśli tak uraziła Karla, to chciałabym wiedzieć czym ;)).

      Dzięki za linka, wygląda super, nie znałam tej strony.

      Phoebe Philo – tak, to też osoba, która pasuje do tego grona. Musiałabym poszukać więcej materiałów na jej temat, bo to, co mam jest bardziej niż skromne.

      Eco – fragmenty znam, ale po angielsku, dzięki.

      Jak się ogarnę po Londynie to będę rozkminiać e-learning. Ostatnio brałam udział w webinarze i myślę, że taka forma też byłaby dobra – tu i teraz łączymy się on-line, można pokazać prezentację, a pytania stawiać przez fejsbuka. Dobrze zadziałało, nie znałam tego narzędzia.

      Bardzo Ci dziękuję za wszystkie uwagi :)