[Zaproszenie] Wielowątkowość tkaniny

6 grudnia 2017

Wobec niegasnącego zainteresowania wystawami, w których główną rolę grają wyszukane kreacje sygnowane przez rozpoznawalne globalnie domy mody przygotowanie wystawy skupiającej się na tworzywie, z którego ubrania powstają, niesie w sobie pewien powiew świeżości, pozwala zrobić krok w bok i spojrzeć pod innym kątem na nieco zapomnianego bohatera: tkaninę.

W przyszłym tygodniu w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej zostanie otwarta wystawa „Wielowątkowość tkaniny”, która jest objęta patronatem modologii i na którą w imieniu Organizatorów chciałabym Was dzisiaj zaprosić. Cieszy mnie niezmiernie, że toruński ośrodek tak przychylnym okiem spogląda na tematy związane z ubiorem, modą i sztuką, a kolejna wystawa pozwoli – mam taką nadzieję – na ciekawą dyskusję, tym razem o roli tkaniny jako środku wyrazu wybranych twórczyń i twórców.

Problematyka związana z tkaniną – jej historią, produkcją, użyciem – jest niezwykle szeroka, ale toruńska wystawa nie jest wystawą, która chciałaby nam opowiedzieć „o wszystkim”. Jest to „przegląd zainteresowania polskich artystów tym medium”, wybór dokonany przez kuratora Mateusza Kozieradzkiego. Wśród zgromadzonych prac znalazły się m.in. obiekty ze zbiorów toruńskich, z Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, z kolekcji prywatnych oraz dzieła stworzone specjalnie na tę wystawę.

Przeglądając materiały prasowe i nadesłane zdjęcia obiektów, które zobaczymy na wystawie, jeszcze przed jej otwarciem pojawiają się pytania, na które chciałabym znaleźć odpowiedzi oglądając wystawę.

Patrząc na cykl „Koszule” Grzegorza Kozery (2009) i pracę „Skarpetki II” Mariana Stępaka (2004) zastanawiam się, co takiego dzieje się w świecie sztuki, że twórcy sięgają po tak trywialne tematy jak elementy naszej garderoby? Czy tak objawia się zwrot ku materialności w tej dziedzinie twórczości, skupienie się na rzeczach obecnych w naszym codziennym życiu zamiast na wielkich ideach i wiekopomnych słowach?

Grzegorz Kozera, Koszula (z cyklu Koszule), 2009, olej na płótnie, 46 x 33 cm [04]

Foto: Grzegorz Kozera, Koszula (z cyklu Koszule, 2009), olej na płótnie. Materiały prasowe CSW.

Marian Stępak, Skarpetki II, 2004, technika własna, drewno, materiał, 52 x 34 cm

Foto: Marian Stępak, Skarpetki II, 2004. Materiały prasowe CSW.

Z kolei praca Tomka Kawszyna „Domowe bezpieczeństwo – serce i strzała to znak pedała” (2005) to zderzenie tradycyjnego przedmiotu jakim jest haftowany obrus ze znaną z lat wczesnoszkolnych wyśmiewanką. Jak ten obiekt będzie rezonował z odbiorcami? Jak skojarzy im się ciepło domowego obiadku z okrutnym wierszykiem?

Tomek Kawszyn, Domowe bezpieczeństwo - serce i strzała to znak pedała, 2005

Foto: Tomek Kawszyn, Domowe bezpieczeństwo – serce i strzała to znak pedała, 2005. Materiały prasowe CSW.

Bardzo chciałabym zobaczyć pracę Natalii LL „Strefa paniczna” (1991) w sali muzealnej, a nie tylko na zdjęciu, żeby sprawdzić, czy ów niepokój płynący ze zdjęcia (w moim subiektywnym odczuciu) pojawi się także w bezpośrednim zetknięciu z dziełem. „Strefa paniczna” to rok 1991, pierwsze dwa lata wolności, demokracji…. ale może również tytułowej paniki wobec diametralnie nowej rzeczywistości?

Natalia LL, Sfera Paniczna, 1991

Foto: Natalia LL, Strefa paniczna, 1991. Materiały prasowe CSW.

Mam nadzieję, że uda mi się dotrzeć na wystawę, do czego i Was serdecznie dziś zachęcam. Oglądajmy, podejmujmy dyskusję z kuratorskim wyborem, zderzajmy własną wrażliwość z zaproponowanymi dziełami. Do zobaczenia w Toruniu!

***

Wystawa „Wielowątkowość tkaniny”, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, 15.12.2017 – 4.02.2018 (klik)